PojMag.cz

Magazín o pojišťovnách a pojištění

Co dělat, když vám přírodní živly poškodí majetek?

povoden-zaplavy.jpg

Foto: pixabay.com



Bouřky, krupobití, blesky, v krajním případě i povodně, záplavy či jiné přírodní pohromy dokáží nejen majitelům nemovitostí způsobit škody v řádech desítek tisíc až po milióny korun. Jak postupovat, když ke škodě dojde, a co dělat, pokud přijdu o veškeré dokumenty a nejsem si jist, u jaké pojišťovny mám majetek pojištěn?

V případě živelné pohromy se může stát, že živnostník či podnikatel přijde opravdu o veškerý svůj majetek včetně notebooku a jeho zálohy, dokladů, účetních dokumentů, pojistných smluv a dalších materiálů potřebných k nahlášení škody. V takovém případě je možné využít povinné účetní doklady jako je účetní uzávěrka, výroční zpráva či daňové přiznání, které po požádání obdrží na FÚ. Pokud ani tyto dokumenty nejsou k dispozici, pomůže s vyčíslením škod zkušený likvidátor, u složitějších či speciálních případů lze využít znalce z příslušného oboru.

„Jestliže si nejste jisti, jak a kde jste vlastně pojištěni, postačí vám znát vaše rodné číslo. Na základě toho jsou pak pojišťovnou dohledatelné veškeré pojistné smlouvy, případně vám i sdělí, zda jste pojištěn právě u dané pojišťovny,“ radí Petr Schütz, ředitel likvidace pojistných událostí Slavia pojišťovny.

Přečtěte si také:  Bezplatná služba MeteoUNIQA pomáhá připravit se na extrémy počasí

Pokud se chcete vyvarovat právě této situaci, můžete si vytvořit tzv. KPZ neboli krabičku poslední záchrany, kam uložíte veškeré důležité dokumenty včetně pojistných smluv. Pro případ povodní či záplav je můžete vložit do voděodolné schránky. Dalším možným způsobem je zapsat si veškerá čísla pojistných smluv, SPZ vašeho automobilu, číslo občanského a řidičského průkazu do mobilního zařízení.

V neposlední řadě nezapomínejte ani na aktualizaci vaší pojistné smlouvy. Díky inflaci a růstu ceny nemovitostí starší ceny spadnou do podpojištěnosti a v případě totální škody byste nemuseli dostat ani 50 % z pojistné částky. Slavia pojišťovna proto nevědoucím klientům alespoň 1x do roka zavolá a upozorní na kontrolu pojistky. Zároveň poskytuje svým klientům tzv. indexaci, díky které se vyřeší samo navýšení hodnoty v důsledku růstu cen stavebních prací či inflace.