PojMag.cz

Magazín o pojišťovnách a pojištění

Generali: Co nejvíce trápí české řidiče v zimě?

2018-toyota-hilux-double-cab-24-d-4d-110-kw-snih-zima


Aktuální průzkum pojišťovny Generali odhalil, co v zimě nejvíc štve české řidiče. Na prvním místě skončila mlžící se okna, následovaná zamrzlými okny, dveřmi a zámky. 62 % řidičů ráno před jízdou poctivě oškrábe všechna okna od námrazy, 21 % dokonce oškrábe i přední světla. V teple se 35 % řidičů udržuje i díky vyhřívání sedadel, jen 6 % řidičů si ruce ohřeje díky vyhřívanému volantu.

Většina českých řidičů poctivě škrábe všechna okna od námrazy, neřídí v lyžácích a ví, že by neměla v zimě jezdit na letních pneumatikách. Toto a další pozitivní zjištění vyplynula z nového průzkumu pojišťovny Generali, který měl za úkol zjistit, jaké návyky mají s přicházející zimou čeští řidiči.

Škrábu, škrábeš, škrábeme. Někdy i kreditkou

V průzkumu se Generali řidičů ptala, jestli skutečně ráno, než vyjedou, oškrábou okna na autě. „Výsledky jsou pozitivní -. 62 % řidičů uvedlo, že v zimě nenechává nic náhodě a škrábe námrazu ze všech skel, 21 % z nich dokonce i z čelních světel. Jen 2 % řidičů uvedla, že oškrábou pouze přední sklo. Zato 1 % řidičů se přiznalo, že od námrazy oškrábou jenom nejnutnější výhled před řidičem. Takový přístup rozhodně doporučit nemůžeme,“ varuje Jan Marek, mluvčí pojišťovny Generali.

Mít zbavená námrazy všechna okna, včetně těch bočních a zadních, je totiž důležité pro dobrý a bezpečný výhled z vozidla. Bez toho nemá řidič šanci včas a správně reagovat na provoz na silnici. Navíc mu hrozí pokuta 2500 Kč. Z českých silnic jsou známé i případy, kdy nedostatečně očištěné přední okno vedlo k tomu, že motorista na přechodu přehlédl chodce a usmrtil ho. „V takovém případě může pojišťovna na řidiči vymáhat až 100 % peněz vyplacených poškozeným z jeho povinného ručení. Jednat se může o částky v řádech statisíců i vyšší,“ vysvětluje Jan Marek. Poctivě přistupují motoristé i k očištění zpětných zrcátek. V průzkumu 66 % řidičů uvedlo, že od námrazy oškrábou i je.

Přečtěte si také:  Střety se zvěří způsobují škody za stovky milionů korun

generali-zimni-starosti-ridicu-infografika-skrabani-oken

Škrabka je nestárnoucí klasika

V průzkumu většina řidičů uvedla, že námrazu z oken auta odstraňuje škrabkou na led. „Používá ji 72 % řidičů, část z nich si přitom pomáhá tím, že v interiéru auta pustí topení. Jiní spoléhají na chemické postřiky nebo na směs v ostřikovačích. Ty používá 19, respektive 17 % řidičů. Stejné množství motoristů někdy použije folii na čelní sklo, která námraze zamezí. A tři procenta řidičů uvádí, že když není zbytí, námrazu odstraní i platební nebo kreditní kartou,“ vyčísluje mluvčí.

Důležité je před cestou odmést i sníh z auta. Na to podle průzkumu dbá 71 % řidičů, dalších 15 % pak raději přes zimu parkuje v garáži. „Pouze z čelního skla odmete sníh 6 % řidičů. Řidičům rozhodně doporučujeme, aby sníh odstranili odevšad. Při prudkém zabrzdění se nezřídka stává, že se sníh ze střechy sesune na přední sklo a zabrání výhledu. Nečekaný sesun sněhové hmoty může některé řidiče i vylekat tak, že způsobí nehodu,“ doplňuje mluvčí Generali. Nemluvě o odlétávajícím sněhu či námraze ze střechy na ostatní auta jedoucí vzadu. „Takové situace, které končí rozbitým čelním sklem či snahou vyhnout se padajícímu sněhu či ledu, způsobují především dodávky nebo kamiony,“ popisuje praxi Marek.

generali-zimni-starosti-ridicu-infografika-odmeteni-snehu

Nejotravnější jsou zamlžená okna

Řidiči v průzkumu měli také ohodnotit, jaký problém spojený s řízením v zimě je pro ně nejotravnější. „Na prvním místě se jednoznačně umístila zamlžená okna. Ty za jeden z nejotravnějších problémů při řízení auta v zimě označilo 82 % českých řidičů. Motoristy dále trápí námraza na sklech a přimrzlé dveře, které za hodně otravné označilo shodně 71 % řidičů. Zamrzlé zámky pak trápí 67 % řidičů,“ popisuje mluvčí Generali Jan Marek. Mnohem méně otravné jsou pro řidiče studený volant (38 %), tuhé řazení (33 %) nebo studená hlavice řadicí páky, kterou za hodně otravnou v zimě označuje 19 % českých řidičů. V průzkumu přitom mohli označit u této otázky více odpovědí.

Přečtěte si také:  UNIQA: zimní sezóna byla rušnější a asistence pomáhala v cizině častěji

S některými otravnými problémy, které jsou spojené s řízením v zimě, pomáhá komfortní výbava aut. Jak jsou jimi „prošpikovaná“ auta českých majitelů? Nejvíce (72 %) respondentů uvedlo, že má ve svém autě vyhřívané zadní sklo, 33 % řidičů má vyhřívané rovněž čelní sklo a 39 % rovněž zpětná zrcátka. „Rozšířené je také vyhřívání předních sedadel, které má 40 % řidičů. Naopak vyhřívaný volant má ve svém autě jen 6 % řidičů,“ vyčísluje mluvčí Generali.

Rizika motoristé umí pojmenovat

Výzkumníci se řidičů také ptali, jaké chování řidičů v zimě vnímají jako nejrizikovější? 95 % řidičů uvedlo, že je to jízda na letních pneumatikách. „Vysoko se v průzkumu také umístilo nedostatečné oškrábání čelního skla nebo škrábání zpětných zrcátek za jízdy. Naopak řízení v rukavicích nebo objemné zimní bundě označuje za nebezpečné jen 31 % českých řidičů,“ uvádí Jan Marek. Řízení v rukavicích přitom může mít za následek to, že řidiči nebudou mít dostatečnou kontrolu nad volantem. Podobně nebezpečné je i řízení v objemném zimním oblečení, které významně limituje pohyblivost řidiče.

Reprezentativní průzkum, který provedla agentura Perfect Crowd, se uskutečnil v průběhu října a zúčastnilo se ho 412 respondentů.