PojMag.cz

Magazín o pojišťovnách a pojištění

Pozor na rizika podvodů při vánočních on-line nákupech. Pomocí umí připojištění kybernetické asistence

tablet

Foto: pxhere.com



Podle různých průzkumů a odhadů se aktuálně až polovina vánočních dárků pořizuje na internetu. On-line nákupy jsou sice pohodlné, ale hrozí při nich řada rizik, proto je namístě opatrnost. Člověk může narazit na falešné e-shopy, ale i na podvodníky, kteří následně vysají peníze z účtu. Předvánoční období je pro internetovou kriminalitu hlavní sezónou, což prokazuje i zvýšený počet případů řešených kybernetickou asistencí UNIQA.

Internetových podvodů za poslední dva roky čtyřnásobně přibylo a zloději účtů ukradnou lidem v Česku ročně z bank zhruba miliardu korun. Denně přijde letos o peníze v průměru padesát lidí. To jsou závěry analýzy České bankovní asociace zveřejněné letos v říjnu. Každopádně loňský počet registrovaných trestných činů v kyberprostoru byl v ČR letos překonán už v červenci a rok 2022 tak spěje k dalšímu nežádoucímu rekordu.

Podvodné e-shopy lákají cenami

Nejčastějšími událostmi, které UNIQA s klienty okolo Vánoc v rámci kybernetické asistence řeší, jsou případy nedodání objednaného zboží ve stanoveném termínu, nebo když zboží není doručeno vůbec, anebo zákazník obdrží zboží, které si neobjednal.

Přečtěte si také:  UNIQA eviduje za první pololetí nárůst počtu pojistných podvodů

Lidé by si měli dávat pozor i na e-shopy s nápadně výhodnými cenami značkového zboží v porovnání s jinými. Mohou být falešné: na internetu inzerují jen krátkou dobu, nalákají určité množství platících klientů a poté z digitálního prostoru prostě zmizí. „Podvodníci nejenže jednorázově vylákají od lidí peníze, ale shromažďují i jejich osobní údaje – jméno, e-mail, telefon a údaje o platební kartě, kterou se následně mohou snažit zneužít,“ varuje před zbrklým nákupem Zdeněk Hruška, manažer pojištění majetku a odpovědnosti UNIQA.

Někdy se přitom dá podvodný e-shop poznat: podle nesprávné gramatiky nebo nevhodně použitých výrazů, ale hlavně podle absence informací o provozovateli obchodu a chybějícím kontaktu. Současně bývá jediný možný způsob placení platební karta. Typickým znakem je i chybějící standardní šifrování komunikace nebo problémy s elektronickým certifikátem. Také platební brána nemá obvyklou zabezpečenou podobu (3D Secure), kdy platbu autorizuje zákazník přes svoji banku.

Cenná rada: neznáte-li e-shop nebo nejste-li si jistí autenticitou nabídky, neplaťte nákup předem, ale na dobírku. Pokud zboží nepřijde, nepřijdete o peníze. Nelze-li koupit zboží jinak než okamžitou platbou, raději si najděte jiný zdroj.

Jak umí pomoci pojištění UNIQA

Pokud už člověk naletěl a stal se obětí podvodu, nebo není oprávněně spokojen s uskutečněným nákupem, lze požádat o pomoc z připojištění kybernetické asistence k pojištění domácnosti. Z ní má klient UNIQA nárok na finanční i právní pomoc v nesnázích. „Nepodaří-li se spor s e-shopem vyřešit, UNIQA vyplatí vzniklou škodu do limitu plnění sjednaného ve smlouvě,“ vysvětluje Zdeněk Hruška. „Pojistná ochrana klienta se vztahuje i na zahraniční e-shopy, pokud šla nebo měla jít dodávka zboží z území členského státu EU.“

Zneužití platební karty může znamenat vyluxování účtu během pár minut

Dostane-li se podvodný e-shop nebo jiný podvodník k údajům platební karty, začnou okamžitě z účtu mizet peníze. Je třeba kontaktovat banku a policii. Má-li poškozený připojištění kybernetické asistence UNIQA, doporučujeme ji neprodleně kontaktovat. UNIQA zajistí potřebné právní úkony jak vůči pachateli, tak i bance, od které klient nárokuje vrácení peněz.

Přitom se však musí potvrdit, že skutečně došlo ke zneužití údajů, kdy zákazník nijak nepochybil, ale narazil na podvodníky. V takovém případě UNIQA hradí náklady na právní zastoupení a vyplatí i pojistné plnění za vzniklou škodu až do sjednaného limitu.

Přečtěte si také:  Oprava od Allianz? Pojišťovna představila revoluční novinku

Další aktuálně časté formy podvodů

Velkým problémem jsou i škodlivé e-maily a SMS zprávy, prostřednictvím nichž chtějí podvodníci vylákat peníze nebo se „nabourají“ do zařízení.

Často se takové zprávy týkají například dopravy zásilek. Falešná zpráva od kurýra například informuje o dočasné blokaci balíčku a požaduje aktualizaci adresy pro doručení v přiloženém linku spolu s malým doplatkem, samozřejmě s vyplněním údajů z platební karty.

Lidé by měli být opatrní i na internetových bazarech. Počty podvodů právě tady oproti loňsku narostly dvojnásobně. Pachatele přitom chytí policie jen výjimečně. „Peníze končí nejčastěji v zahraničí. Odesílány jsou expresními platbami a na druhém konci už čeká někdo, kdo je okamžitě vybere a zmizí. Nebo je převádí do kryptoměnových peněženek a odsud na další účty, jejichž majitelé jsou nedohledatelní,“ popisuje obvyklý postup zástupce hospodářské kriminálky. Nejvíce podvodů nyní podle policie hrozí na bazarech Vinted nebo Marketplace od Facebooku. Podvodníci lidem často píší přes aplikaci WhatsApp, že mají o zboží zájem a že by chtěli platbu provést z karty na kartu. Prodávající pak dostane odkaz na platební bránu, kde má vyplnit údaje o své kartě. Vše vypadá velmi „opravdově“, včetně log různých společností, a to i přepravních.

Při různých podvodných telefonátech se pachatelé vydávají za bankéře, policisty, pracovníky technické podpory a snaží se z lidí pod vlivem obav vylákat peníze nebo vzdálený přístup do počítačů. Podvodníci nabízejí často také různé „výhodné“ investice. Sázejí přitom na obavy lidí ze zdražování a vysoké inflace. Vybízejí je, aby své peníze nenechali na účtech ležet ladem, ale poslali je „vydělávat“.

Přečtěte si také:  4 z 6 domů a bytů jsou pojištěné špatně. Za škody tak lidé nedostanou dost peněz

„Pachatelé využívají internetovou reklamu na sociálních sítích a dalších platformách a často připravují kvalitně zpracované webové stránky prezentující jejich podvodnou platformu,“ říká Jakub Vinčálek z Policejního prezidia.

Čeho se vyvarovat, na co si dát pozor

  • Obrana spotřebitelů je založena hlavně na nedůvěřivosti a snaze prověřit si obchodníka předem.
  • Není-li nabídka stoprocentně seriózní, raději se jí vyhnout.
  • U e-mailu kontrolovat adresu odesílatele: u podvodných zpráv většinou neodpovídá oficiálnímu kontaktu.
  • Nikdy neklikat na podezřelé přílohy v e-mailech nebo na linky.
  • Nikdy neposílat své platební údaje.
  • Oficiální telefonáty z banky či policie nikdy nejsou spojeny s žádostmi o zaslání osobních a platebních údajů.
  • Kontrolovat správnost webových adres a kontakty na obchodníka.
  • U e-shopů se nespoléhejte na hodnocení zákazníků. Stává se, že podvodníci první objednávky řádně uspokojí, aby vytvořili e-shopu určitou reputaci. I podvodné online obchody tak zpočátku mohou mít pozitivní recenze.
  • Při on-line platbách si všímejte, zda přenos dat probíhá na zabezpečených protokolech (https, tls/ssl). Vždy ověřte, zda vás webové stránky navádějí na bezpečnou platební bránu a zda je pro platbu využíváno aktivní zabezpečení 3D Secure.
  • V internetových kavárnách a na cizích počítačích se nepřihlašujte do internetového bankovnictví.

„Značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků. V posledních letech u on-line podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat,“ zdůraznil nedávno Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování.