
Foto: pxhere.com
Polovina lidí (52 %) v době pandemie využila možnost konzultace s lékařem telefonicky, necelá čtvrtina (22 %) e-mailem. Vyplývá to z průzkumu, jejž si nechala zpracovat VZP ČR. „Tři čtvrtiny respondentů také uvedly, že by rády využily tento způsob komunikace i do budoucna. Podobně si řada lidí představuje i kontakt se svojí zdravotní pojišťovnou. Obojí nám potvrdilo trendy, které sledujeme z posledních let a chceme na nich stavět i do budoucna,“ říká Zdeněk Kabátek, ředitel VZP ČR. K telemedicíně máme podle jeho slov před sebou ještě velký kus cesty, ale právě dva roky s covidem ukázaly, že je to správný cíl.
Masivní využívání vzdálené komunikace s lékařem potvrzují data VZP
VZP v reakci na epidemickou situaci, kdy bylo žádoucí minimalizovat kontakty mezi lidmi, dočasně umožnila lékařům vykazovat tzv. distanční konzultaci, tj. nejen po telefonu, ale také e-mailem či prostřednictvím videohovoru. Vzhledem k příznivému vývoji epidemie tento výkon k 31. 3. 2022 končí, mělo by se ale jednat o jeho další kultivaci. „Faktem je, že toto opatření bylo přijato bez širší diskuse. Řešili jsme akutní problém a omezili na nezbytné minimum kontakty lidí v době kulminující epidemie. Distanční kontakt v medicíně nemůže nahradit ten osobní, jsou ale určitě případy, a uplynulé dva roky nám to jasně ukázaly, kdy o takové formě péče uvažovat zcela realisticky lze. Nyní je proto zapotřebí vést debatu dál a já jsem rád, že jsme ji se Sdružením praktických lékařů již zahájili. Systém, který vznikal v poměrně chaotických podmínkách, musíme kultivovat. Pokud se nám to podaří, máme šanci udělat první z mnoha nutných kroků na dlouhé cestě k funkční telemedicíně,“ říká Zdeněk Kabátek.
Využití distanční komunikace s pacientem dle dat VZP ČR skutečně koresponduje s vývojem epidemie, nejmasivněji byla tato forma využívána v měsících, kdy epidemie kulminovala. V období od září 2020 do dubna 2021 vykázali praktičtí lékaři příslušných výkonů víc než 3,65 mil. Nejvíce byla distanční komunikace s praktickým lékařem využívána v březnu 2021, počet takových kontaktů dosáhl 585 tisíc. S tím, jak se epidemická situace následně uklidňovala, docházelo k výraznému poklesu počtu výkonů.
Počet uživatelů aplikace vzp čr se za dva roky zdvojnásobil na 800 tisíc
Vzdálený přístup pro komunikaci se svojí zdravotní pojišťovnou by ráda využila v budoucnu polovina (51 %) dotázaných. Za užitečný způsob komunikace se zdravotní pojišťovnou lidé téměř jednomyslně považují telefonický a e-mailový, 71 % respondentů ale také aplikaci v telefonu.
„Potvrzují to i naše data. Počet uživatelů klientského portálu a mobilní aplikace Moje VZP roste. Od roku 2020 se jejich počet zdvojnásobil na téměř 800 tisíc. Stále více našich klientů využívá on-line prostředí pro podání žádostí o proplacení příspěvků z fondu prevence, vloni vrostl jejich počet téměř o pětinu,“ uvádí Ivan Duškov, náměstek VZP ČR pro služby klientům. VZP ČR od ledna 2020 také nabízí možnost podat Přehled OSVČ přímo v aplikaci Moje VZP, prostřednictvím interaktivního formuláře, který navíc všechny dostupné informace sám doplní. „Také u této služby, která významně zvyšuje komfort podnikatelů a snižuje administrativní náročnost, pozorujeme podstatný růst zájmu,“ uzavírá Ivan Duškov.
Průzkum realizovala společnost ppm factum research, s.r.o., pro VZP ČR. Výzkumného šetření v rámci obecné populace ČR se účastnilo 1 000 respondentů starších 18 let. Průzkum probíhal 18. – 25. 11. 2021.
Přečtěte si také další články...
Chystáte se do zahraničí? Nepodceňte pojistku, může vám zachránit finanční život
RBP vrátila pojištěncům za léky přes 14 milionů korun
Nárok na vrácení přeplatků za léky vznikl v prvním pololetí rekordnímu počtu klientů VZP