PojMag.cz

Magazín o pojišťovnách a pojištění

Zavazadla na druhém konci světa? Pojišťovna přispěje na nové oblečení i kartáček na zuby

letadlo

Foto: pxhere.com



Letecká doprava se vzpamatovává z covidového propadu a lidé díky ní zase častěji vyrážejí na dovolené do vzdálenějších destinací. Pokud z nějakého důvodu ale nemohou zaplacenou letenku využít, hrozí jim, že přijdou o značné částky. Vyhnout se tomu mohou pojištěním storna.

Prázdniny se pomalu chýlí ke konci, ale léto ještě zdaleka nekončí a sezona letních dovolených už vůbec ne. Je přitom znát, že Češi se po covidové pauze vracejí i do letadel. Za první čtvrtletí tohoto roku totiž odbavila česká letiště skoro 2,3 milionu cestujících, což je přírůstek přesahující 800 tisíc.

Nečekané zpoždění při cestě na letiště

I při cestování může cestovatele potkat řada komplikací a nepříjemností. Aby jim se zážitkem nezruinovaly i peněženku, pomůže vhodné pojištění. I zodpovědnému cestujícímu se může například stát, že ačkoliv cestuje na letiště s dostatečným předstihem, tak ho po cestě na letiště zdrží třeba dopravní kolona způsobená nehodou a ve chvíli, kdy se dočká odbavení, letadlo opouští ranvej.

Přečtěte si také:  Průvodce bezstarostnou dovolenou? Pomohou asistenční služby

Pokud člověk nechce o dovolenou přijít, musí si koupit novou letenku. Pro takové případy se hodí cestovní pojištění s pojištěním storna – pojišťovna zaplatí náklady na náhradní dopravu i občerstvení během ní. „Vztahuje se i na poruchu či nehodu auta po cestě na letiště, nebo nečekané zpoždění meziměstské hromadné dopravy,“ ujišťuje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.

Zrušení dovolené kvůli nemoci

Stejné pojištění myslí i na situace, kdy člověk na dovolenou nemůže odletět vůbec. „Proplácíme část stornopoplatků za letenky včetně letištních a palivových poplatků, zájezdy s cestovní kanceláří a rezervace ubytování,“ vypočítává mluvčí Directu.

Důvody, které pojišťovna uzná, jsou vážné onemocnění nebo úraz cestujícího či jeho blízké osoby potvrzené lékařem, škoda na majetku nad 200 tisíc korun, krádež či vloupání, kdy pojišťovna či policie vyžadují účast, nezaviněná ztráta zaměstnání, rozvodové řízení, která začalo po uzavření smlouvy, či úmrtí cestujícího či blízké osoby. „U pojištění platí dvacetiprocentní spoluúčast. Za zaplacené služby nebo poplatky za jejich stornování vyplatíme čtyři pětiny limitu uvedeného v pojistné smlouvě,“ doplňuje Maťašeje.

Výhodou Direct pojišťovny v porovnání s konkurencí je to, že pojištění stornopoplatků lze sjednat kdykoliv před začátkem cestovního pojištění, tedy až do dne odletu. Platí přitom právě do půlnoci dne předcházejícího dnu odletu. Samozřejmě z něj člověk peníze dostane jen v případě, že při sjednání nevěděl o důvodech, kvůli nimž následně nemůže na rekreaci vyrazit.

Připojištění storna cesty může vrátit většinu nákladů na neuskutečněnou dovolenou

Ubíjející zpoždění

Když už se člověk dostane včas a v pořádku na letiště, stále nemá vyhráno, dokud nesedí v letadle. Letecké společnosti totiž „zvládají“ nabírat i značná zpoždění, často ne vlastní vinou. Aby čekání na odlet či přestup bylo příjemnější, pomůže pojištění zrušení nebo zpoždění letu. „To případně zaplatí jídlo, pití, oblečení a hygienu do 2000 korun,“ popisuje Maťašeje.

Zároveň zdůrazňuje, že není vhodné se při čekání na delší čas „zapomenout“ například v letištním baru. Naopak je třeba dávat pozor na případné další změny v času odletu. A také si hlídat zavazadla, nebo investovat do jejich uložení v letištní úschovně.

Problém s nimi však může nastat i po jejich odbavení a předání letecké společnosti – na pásu po příletu je cestující prostě občas nenalezne. Někdo je ukradne, nebo, v tom lepším případě, si omylem dělají výlet po jiných částech světa než jejich majitel. „Na zavazadla svěřená přepravci se vztahuje naše pojištění zavazadel. A to na poškození, zničení nebo krádež. V ceně je i pojištění pro případ zpoždění zavazadel. Tím se myslí zpoždění dodání zavazadel leteckým dopravcem o šest nebo více hodin od přistání v cílové destinaci mimo Českou republiku. Pokud tato situace nastane v době trvání pojištění a nejde o zpáteční cestu, proplatíme nezbytné a odůvodněné výdaje, zejména na nejnutnější oblečení, hygienické potřeby, dopravu na letiště a občerstvení do limitu sjednaného v pojistné smlouvě,“ slibuje mluvčí Maťašeje.

Přečtěte si také:  Kooperativa vloni vyřídila přes 650 tisíc pojistných událostí a klientům vyplatila přes 25 miliard

Dobrou zprávou je, že ačkoliv na televizních obrazovkách sklízejí úspěchy filmy či dokumentární seriály s tematikou leteckých katastrof, komerční lety patří k nejbezpečnějším způsobům dopravy. Například ve statistice úmrtí na miliardu kilometrů jsou čísla o řád nižší než v případě autobusů, o dva řády v porovnání s osobními auty.

Pokud však člověk má obavy a chce mít jistotu, že i kdyby se mu něco stalo, nezůstanou jeho blízcí zcela bez zajištění, může si sjednat úrazové pojištění, které se týká i smrti. „Limit u něj je možné mít až do půl milionu korun,“ podotýká Nela Maťašeje.