PojMag.cz

Magazín o pojišťovnách a pojištění

Pravidla bezpečnosti na sjezdovce zná jen 28 % lyžařů. Slouží přitom pro vyhodnocování nehod

ski_skiing_sport_alpine_snowboarding_winter_skier_snowboarder-1181713


K zajištění bezpečnosti na sjezdovce sestavila už v roce 2002 Mezinárodní lyžařská federace (FIS) deset základních pravidel. Ta slouží také při vyhodnocování případných nehod a platí po celém světě jak pro lyžaře, tak pro snowboardisty. Podle průzkumu pro ERV Evropskou pojišťovnu je zná ale pouze 28 procent Čechů.

Češi pravidla FIS neznají

Průzkum společnosti NMS pro ERV Evropskou pojišťovnu se zaměřil na lidi, kteří jezdí hory. Tato skupina populace by měla základní pravidla o chování se na sjezdovce znát, přesto pouze 28 % respondentů uvedlo, že pravidla zná. 40 % uvedlo, že o pravidlech slyšelo, ale přesně neví, o co jde. 27 % pravidla nezná vůbec a 5 % Čechů sdělilo, že je pravidla FIS vůbec nezajímají.

Jak se chovat na sjezdovce

Každý lyžař nebo snowboardista by měl znát alespoň následující základní pravidla.

Volba jízdní stopy

Přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním.

Předjíždění

Předjíždět se může seshora nebo zespoda, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru.

Vjíždění a rozjíždění

Každý, kdo chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí rozhlédnout nahoru a dolů a přesvědčit se, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní.

Zastavení

Každý se musí vyhýbat tomu, aby se zbytečně zdržoval na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji. V praxi to znamená, abychom zbytečně „nepřekáželi“ – tedy nezdržovali se na místech, kde nejsme dobře vidět nebo kde při postávání můžeme ztížit průjezd ostatním. „Bohužel se toto pravidlo těší ze všech nejmenšímu respektu a jeho porušitelé si ani neuvědomují, že tím ohrožují mj. sami sebe. Často se pak stává, že lyžař zastaví pod hranou sjezdovky, kde se pro ostatní stane zcela neviditelným a v ten moment vzniká vysoké riziko srážky“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. Právě srážka dvou lyžařů bývá příčinou těch nejvážnějších zranění. V těchto případech většinou dochází ke komplikovaným zlomeninám, úrazům hlavy a páteře. Ty jsou často doprovázeny i trvalými následky.

Kompletní pravidla FIS pak lze najít na webových stránkách horské služby i stránkách jednotlivých lyžařských rezortů. Mimo již výše uvedená „pravidla provozu na sjezdovkách“ by také měli lyžaři a snowboardisté svoji jízdu vždy přizpůsobit vlastním dovednostem, aktuálním podmínkám a stavu sjezdovky.